A multiscale approach to the elastic properties of glass , par Tanguy Rouxel, université de Rennes 1, invité par F Gautier

2019
04
02

The mechanical properties of glasses from different chemical systems were studied in the light of the atomic packing density (C_g ), medium range order and atomic bonding character. The elastic moduli reflect the volume density of energy, and are thus directly correlated to C_g and to the bond strength. Nevertheless, the packing density has actually the greater influence on the final result. In the case of metallic glasses, we found that the electronegativity mismatch (Δe-) between the host- and the major solute - elements provides a plausible explanation to the large variation observed for Poisson's ratio (ν) among metallic glasses (MGs) notwithstanding a similar C_g . This correlation also holds for monoconstituent oxide glasses and hence provides an explanation to the variation of ν observed for seemingly "isostructural" glasses.

L'acoustique de la parole en hautes fréquences, par Rémi Blandin chercheur indépendant, invité par SimonF

2019
01
15

For historical and technical reasons, the study of speech has long been limited to a narrow frequency range comprised between 0 and 5 kHz. Nowadays, with the progress of research and technology, the high frequency speech spectrum above 5 kHz is gaining more interest. This implies new challenges for the physical modelling of speech production, since neglected phenomena with a low frequency assumption must be accounted for. Thus, the so widely used plane wave assumption meets its limitation and the whole complexity of the three dimensional acoustic field needs to be modelled. Indeed, at high frequency, anti-resonances and additional resonances that are not predicted by this simple model are observed and predicted by more accurate simulations. The concept of a unique vocal tract transfer function becomes itself obsolete, since the speech directivity becomes more pronounced and complex. Indeed, in addition to a more complex diffraction of the radiated sound by the head and the torso, the features of the internal 3D acoustic field may influence the directivity. As a consequence, the transfer functions differ considerably depending on the receiving point considered. However, much work is still required to characterise the relationship between the physical phenomena and their consequences on perception.

 

Approches X-FEM : introduction, extension au haut ordre (et application à l'acoustique ?) , par Grégory LEGRAIN du GeM, invité par Olivier D

2019
01
29

La méthode X-FEM [1] (pour eXtended Finite Element Method) est une extension de la méthode des éléments finis basée sur le concept de Partition de l'Unité [2], apparue il y a maintenant vingt ans. Initialement, la méthode avait pour but de répondre aux problématiques de remaillage qui sont critiques dans le cadre de la propagation de fissures.  L'approche est néanmoins beaucoup plus générale dans la mesure où elle permet la prise en compte des particularités physiques de la solution lors de la construction du modèle numérique. Cet "enrichissement" de la solution est d'autant plus bénéfique que le comportement de cette dernière est difficile à capter par les bases polynomiales usuellement utilisée en éléments finis.\
A titre d'exemple des enrichissements discontinus sont utilisés pour introduire des sauts de déplacement entre les deux lèvres d'une fissure. Dans le domaine de l'acoustique, l'approximation est enrichie par des collections d'ondes planes qui permettent ainsi de limiter les effets de la pollution à grand nombre d'onde [3].

Cette présentation s'attachera tout d'abord à introduire la méthode X-FEM d'un point de vue général. Nous nous intéresserons ensuite à des travaux récents consistant à étendre la méthode au haut ordre (éléments finis p par exemple). Cette extension est pertinente car ces approches sont en général plus efficaces que les approches de bas ordre en terme de ratio erreur / nombre de degrés de liberté. Elles sont malheureusement également délicates à mettre en \oe uvre à cause de problématiques de génération (robuste !) de maillage. Nous nous focaliserons donc ici sur le cas des problèmes à géométrie complexe tels que ceux obtenus à partir d'acquisitions tomographiques. Enfin, quelques résultats seront (espérons-le !) présentés dans le contexte de l'acoustique où il a été montré que les approches de haut ordre (même non enrichies) étaient très pertinentes.

Mots clés : partition de l'unité, géométries complexes, calcul à partir d'image, acoustique, méthodes~p


[1] Moës, N., J-E. Dolbow, et T. Belytschko. « A finite element method for crack growth without remeshing ». International Journal for Numerical Methods in Engineering 46 (1999): 131‑50.
[2] Melenk, J. M., et I. Babuška. « The partition of unity finite element method: Basic theory and applications ». Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering 139 (1996): 289‑314.
[3] Babuska, I., F. Ihlenburg, E-T. Paik, et S-A. Sauter. « A Generalized Finite Element Method for solving the Helmholtz equation in two dimensions with minimal pollution ». Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering 128, (1995): 325‑59.

(en blaum),

2019
02
05

mkjmi

Sandwichs visco-élastiques : modèles éléments finis, optimisation et propagation d'incertitudes, par Mohamed HAMDAOUI, université de lorrain, invité par JMG

2019
02
12

Le contrôle passif des vibrations consiste à appliquer une fine couche de polymère sur une
structure puis à la contraindre par une couche plus rigide : c'est le principe du sandwich visco-
élastique. Le cisaillement induit dans la couche visco-élastique provoque une dissipation d'énergie
thermique résultant en un amortissement des chocs et des vibrations. Dans le cadre de la conception
de telles structures, des modèles éléments finis efficaces ont été développées pour la prédiction de
leurs propriétés d'amortissement. Un modèle éléments finis à trois couches décrivant une structure
sandwich visco-élastique sera détaillé. Par ailleurs, le facteur de perte du premier mode de la
structure sandwich est maximisé, en jouant sur la distribution de matière dans les couches élastiques
et visco-élastiques via une optimisation topologique. Enfin, la prise en compte des incertitudes
inhérentes aux propriétés matériaux et géométriques de telles structures sera présentée en utilisant
une méthode de collocation stochastique sur grilles creuses.

MODÉLISATION DE LA VAPORISATION ACOUSTIQUE DE MICRO- ET NANO-GOUTTES ENCAPSULÉES, par Thomas Lacour de l’UPMC et maintenant au labo, invité par Samuel R

2019
02
26

Les particules nanométriques à coeur liquide présentent un fort intérêt pour l’imagerie médicale, l’embolothérapie ou la délivrance ciblée de médicaments. Elles visent à réduire les effets secondaires et la résistance des tumeurs. Leurs fonctions thérapeutiques peuvent être activées mécaniquement à l’aide d’ultrasons focalisés entraînant un changement de phase du liquide interne : c’est le processus de vaporisation acoustique. Un modèle à quatre phases (vapeur+liquide+coque+milieu externe) est proposé pour décrire la dynamique de la vaporisation acoustique, couplant une généralisation de l’équation de Rayleigh-Plesset avec l’équation de la chaleur dans les phases denses. Une attention particulière est donnée à la modélisation des propriétés mécaniques de l’encapsulation et notamment à la prise en compte des grandes transformations engendrées par le changement de phase. Deux types d’encapsulation sont considérés : une coque viscoélastique (viscosité linéaire et hyperélasticité) et une membrane de tensioactifs (tension de surface dynamique).
Un seuil de vaporisation séparant différents régimes dans la dynamique de la bulle est alors proposé, dont la sensibilité aux paramètres est étudiée. L’existence d’un optimum d’excitation acoustique minimale en amplitude pour atteindre la vaporisation sans rebond est mise en évidence.

Nanodroplets have great, promising medical applications such as contrast imaging, embolotherapy or targeted drug delivery.
They aim at reducing side effects and drug resistance.
Their therapeutic functions can be mechanically activated by means of focused ultrasound inducing a phase change of the inner liquid known as acoustic droplet vaporization (ADV) process.
In this context, a four-phases (vapor+liquid+surfactant layer+surrounding environment) model of ADV is proposed. Attention is especially devoted to the large but finite deformation expected after the complete vaporization of the inner liquid.
Two kinds of encapsulation are considered: a viscoelastic shell (linear viscosity and hyperelasticity) and a surfactants membrane (dynamical surface tension).
Various responses to ultrasound excitation are illustrated, depending on mechanical properties of the encapsulation and acoustical excitation parameters. Different classes of ADV outcomes are exhibited within a phase diagram, and a relevant threshold ensuring complete vaporization is defined. The dependence of this threshold with acoustical, geometrical and mechanical parameters is also discussed. Finaly, an optimum point is highlighted in the context of medical applications.

Origine d’un nouveau système de communication chez les grillons Eneopterinae, par Tony Robillard, Institut Systématique Evolution Biodiversité (ISYEB), Muséum national d'Histoire naturelle, CNRS, SU, EPHE, UA , invité par Vincent T

2019
04
30

La plus grande partie de notre compréhension de la communication des grillons provient d'études sur les grillons des champs (Gryllinae), chez qui les mâles émettent des signaux d'appel à basse fréquence (3-8 kHz) pour attirer les femelles, suite à quoi les femelles trouvent les mâles par phonotaxie. Cependant, les grillons de la sous-famille des Eneopterinae utilisent des signaux à plus haute fréquence (>12 kHz) pour communiquer, ce qui correspond à la première étape de l'évolution d'un nouveau système de communication découvert dans une tribu en particulier, les Lebinthini. Dans ce clade, les femelles ne présentent pas de phonotaxie mais répondent à l'appel à haute fréquence du mâle en produisant des vibrations transmises par le substrat végétal. Nous étudions actuellement ce nouveau système par une approche multidisciplinaire pour comprendre plus précisément les mécanismes impliqués. Nous combinons notamment desanalyses phylogénétiques, des inférences biogéographiques et des études comparatives phylogénétiques pour étudier l’origine du nouveau système de communication chez les Lebinthini. Nous analysons des données sur la morphologie, la bioacoustique et l’écologie de manière à reconstruire les états ancestraux de 14 traits à travers la phylogénie de la sous-famille, ce qui nous permet d’estimer les caractéristiques et le contexte écologique dans lequel évoluait le premier grillon à avoir fait usage de hautes fréquences pour communiquer. A partir de ces informations, nous passons en revue les différentes causes invoquées pour expliquer cette transition en matière de communication.

From virtual violins to microscopic microphones, by way of auditory approximations, par Michael Newton invité par Joel G

2019
06
04

In this talk I will briefly describe three research projects that span musical acoustics, machine listening, and MEMS transducer design. After a short introduction to present the Acoustics and Audio Group at the University of Edinburgh, I will describe ongoing work in the physical modelling of bowed string musical instruments. I will focus in particular on attempts to make such models ‘playable’, by reference to the pioneering work of Raman and Schelleng on the playability of real violins. I will then describe an attempt to simulate the processing of acoustic transients in the human auditory system, a process of particular relevance to the perception of musical notes. Finally, I will provide an overview of ongoing work to build new kinds of acoustic transducers. This work involves collaboration between micro-electro-mechanical systems (MEMS) researchers and acoustic engineers, and seeks to explore the use of graphene as a key component in a new kind of audio microphone.

Contrôle de la santé des structures à partir de la signature dynamique non-linéaire des dommages, par Marc Rébillat, DYSCO, PIMM, Arts et Métiers – CNRS - CNAM, invité par Laurent S.

2019
06
11

La mise en place de procédures de suivi automatisé de l’endommagement de structures issues de
l’aéronautique ou du génie civil constitue une thématique émergente nommée « Contrôle de la santé
des structures » (SHM : « Structural Health Monitoring »). Le déploiement de ces procédures laisse
présager d’importantes améliorations en termes de sécurité ainsi qu’une réduction importante des
couts de maintenance. Les procédures de SHM sont habituellement divisées séquentiellement en
quatre étapes : détection, localisation, classification, puis quantification de l’endommagement. Les
dommages apparaissant dans ces structures sont de plus à l’origine de non-linéarités dans la réponse
dynamique de ces structures qui ne sont pour l’instant pas ou peu utilisées à des fins de SHM. Nous
verrons ainsi dans ce séminaire que, s’il est possible d’estimer efficacement la signature non-linéaire
des dommages, cette information s’avère être un indicateur extrêmement sensible pour la
surveillance des dommages. Du point de vue mathématique les travaux présentés ici s’appuient sur
une classe de modèles non-linéaires par bloc : les modèles de Hammerstein en parallèle. L’intérêt de
cette classe de modèles est qu’elle est à la fois simple à estimer et représentative d’un large panel de
structures endommagées. Nous verrons ainsi, qu’à partir d’une représentation non-linéaire plus riche
tirée de ces modèles, des algorithmes de SHMs peuvent être développés. Ces algorithmes seront
illustrés dans des contextes « aéronautique » ou « génie civil » sur des données numériques et
expérimentales.

Le GAUS / la déflectométrie optique , Olivier Robin, GAUSS Sherbrooke, invité par François G.

2019
04
09

Le Groupe d’acoustique de l’université de Sherbrooke est le premier en importance dans ce domaine de recherche au Canada, et le 5ème au niveau de l’Amérique du Nord. Le séminaire débutera par une présentation de ce laboratoire et de ses principaux axes de recherche, ainsi que des opportunités actuellement offertes en termes de stage ou de sujet de doctorats. La présentation se focalisera ensuite sur une technique pour la mesure vibratoire de plein champ. La déflectométrie optique, utilisée pour l’inspection de surface planes en statique, permet lorsque couplée à une caméra rapide d’être alors appliquée à la mesure plein champ et résolue en temps du champ vibratoire sur une structure plane. La méthodologie sera tout d’abord détaillée, avec des exemples de résultats de mesure sur des structures académiques ou industrielles. Le couplage avec la méthode des champs virtuels pour l’identification de chargement mécanique ou acoustique sera ensuite présenté. Enfin, les perspectives d’extension aux structures non planes ou d’applications à des cas spécifiques seront brièvement abordées.

Cartographie des écoulements dans une sphère en rotation rapide : l'apport des modes acoustiques., par Henry-Claude NATAF, Directeur de Recherches CNRS en géophysique, Institut des Sciences de la Terre, Université Grenoble Alpes

2019
04
26

séminaire le vendredi à 11h30

Cavities with Tunable boundaries : From wave chaos to applications with microwave cavities , par Jean-Baptiste Gros (Institut Langevin). Invité par Simon Félix

2019
07
02

For decades, wave chaos has been an attractive field of fundamental research concerning a wide variety of physical systems such as quantum physics , room acoustics or ocean acoustics, elastodynamics, guided-wave optics, microwave cavities ,etc.  The success of wave chaos is mainly due to its ability to describe such a variety of complex systems through a unique formalism, the so-called random matrix theory (RMT), which permits us to derive a universal statistical behaviour. More recently,  chaotic cavities  have been involved  in  a large variety of applications ranging from computational imaging to electromagnetic (EM) compatibility testing, as well as wavefront shaping for telecommunication or wave-based analog computation.  Among all the universal statistics of chaotic cavities,  the most important one  for these  applications is the field ergodicity of the field meaning that the fields in chaotic systems are statistically equivalent to an appropriate random superposition of plane waves. To implement a wave chaotic system experimentally, traditionally cavities of elaborate geometries (bowtie shapes, truncated circles, parallelepipeds with hemispheres) are employed because the geometry dictates the wave field’s characteristics. In the first part of this talk,  I will  present a radically different paradigm: a cavity of regular geometry with tunable boundary conditions, experimentally implemented by leveraging  electronically reconfigurable metasurfaces (ERM) which are able to locally imposed a π-phase shift on the reflected field.  In a way, the ERMs are EM equivalent of Schroeder's diffusers used in room acoustics with the difference that the ERM are reconfigurable at will.  In the second part of this talk, I will present two applications using reconfigurable cavity.   For the fisrt application the ERM are used to stir the field inside the cavity and  thanks to the tremendous   size of uncorrelated sample produced by the stirring process with ERM, we are able to precisely and  experimentally study the extreme value statistics of the EM field  and compare them with the theoretical predictions deduced from the random matrix theory (RMT). The second application consists  in partially removing a wall of the cavity and using the ERM In order to control how the field escapes from the cavity .  Finally, in the last part of the talk, I will present a RMT model for reconfigurable cavities. This model is able to reproduce the experimentally observed behaviour of reconfigurable cavities.

Strong scattering and localization of classical waves : experimental investigations, par Laura Cobus Institut Langevin – Ondes et Images, invitée par Olivier R.

2019
05
16

Attention : Jeudi à 11h en BLAUM. résumé non diponible (pour l'instant)

Apport de la Biophysique Neurosensorielle: du laboratoire à la clinique, par Fabrice Giraudet (laboratoire Neurodol, Clermont-Ferrand)

2019
10
17

Après une rapide introduction anatomo-physiologique du système auditif, ma présentation se focalisera sur le développement de nouveaux outils de diagnostic à l’aide de protocoles innovants utilisant les mesures acoustiques ou électrophysiologiques audiologiques permettant entre autre le suivi des variations pressions intra-cochléaire ou intra-cranienne.

Wave transport regimes in disordered correlated media, par Juan José Sáenz (DIPC, San Sebastian, Espagne). Invité par Simon Félix

2019
07
09

Résumé à venir

Primordial black holes and cosmic rogue waves, par Spyros Sypsas (Université de Chulalongkorn, Bankok), invité par Olivier Richoux

2019
07
03

Horaire exceptionnelle, un mercredi, 16H, en BLAUM

Titre à venir, Diego Baresch (I2M, Bordeaux)

2019
11
19

Résumé à venir

Slow-sound analogues of black holes and laser effect in lined flow ducts, par Antonin Coutant (LAUM)

2019
10
08

Using metamaterial impedance (liner) on the walls of a waveguide offers various possibilities to control and manipulate sound waves. In particular, it is possible to lower the local speed of sound. When adding a mean flow with velocity U larger than the effective speed of sound, supersonic regimes can be reached at low Mach numbers U/c0. By trapping the waves in a certain region of space, one can realize acoustic analogues of black hole. We will discuss a particular configuration of a double transition subsonic/supersonic flow that displays the analogue of the "black hole laser" effect. Due to the presence of negative energy waves, the flow can provide gain for the acoustic propagation, which leads to a whistling phenomenon at very low frequency.

Asymptotic homogenization of an array of Helmholtz resonators in the time domain, par Kim Pham (IMSIA, ENSTA)

2019
09
17

We study the interaction of acoustic waves with a periodic array of Helmholtz resonators. This is done owing to an effective model derived from an asymptotic homogenization procedure in the time domain. Variational bounds are derived to show the well-posedness of the effective energy.  Explicit expressions of the reflection and transmission coefficients are provided. Application of the effective model to design perfect absorbing wall is shown.

Impacted waves in granular media: a laboratory scale asteroid experiment, par Thomas Gallot (Universita de la Republica de Uruguay)

2019
10
01

The physics of granular media studies materials formed by a set of macroscopic objects (called grains), that interact by means of temporary or permanent contacts. These materials share common properties when the scale of the phenomenon is significantly larger than the grain size. Asteroids can be considered as agglomerates of irregular boulders, therefore cataloged as granular media. Ejections of particles and dust, resulting in a cometary-type plume can result from impacts on their surface generating waves within these bodies. Since no asteroid seismicity data are available, we propose a laboratory scale experiment of impact-induced seismic waves in granular media. Our study focuses on the influence of static compression mimicking pressure variations induced by selfgravity in the asteroid interior. A cubic box (50x50x50cm) filled with different natural and artificial granular matter is impacted with low velocity projectiles (40 to 200 m/s). An array of accelerometers records the resulting wavefield while the box is compressed to understand its dependence with the monitored internal pressure.

L’acoustique du trombone : comment les trombonistes modifient la fréquence de jeu autour des résonances de la colonne d’air ?, par Henri BOUTIN (STMS, IRCAM - Sorbonne Université)

2019
09
24

Dans le jeu des instruments de la famille des cuivres, les fréquences de jeu « normales » sont supérieures aux fréquences de résonance de la colonne d’air. Cependant les musiciens peuvent aussi jouer en dessous. C’est ce qu’ont montré les sept trombonistes impliqués dans cette étude, autour de Si♭1, note la plus grave d’un trombone en Si♭.
Afin de déterminer les conditions d’auto-oscillation des lèvres, nous avons mesuré et calculé la pression et le débit acoustiques dans la bouche du musicien et dans l’embouchure, au cours du jeu. Grâce à une caméra ultra-rapide et une embouchure transparente, nous avons également estimé la surface d’ouverture entre les lèvres, ainsi que la composante de débit due au mouvement des lèvres.
Au cours de leur oscillation, les lèvres avancent dans l’embouchure et engendrent ainsi un débit positif, avant de s’ouvrir. Ainsi, au cours d’une période d’oscillation, les lèvres balaient un volume d’air strictement positif dans la direction du débit.
Nous proposons ici un modèle simple de lèvre en accord avec ces observations, où la composante horizontale de l’oscillation est en avance sur la composante verticale. Pour une fréquence de jeu « normale », la différence de pression entre la bouche et l’embouchure fournit aux lèvres un travail positif suffisant pour compenser les pertes et entretenir le mouvement. Lorsque les trombonistes diminuent la fréquence de jeu (note plus grave), la différence de pression ΔP prend de l’avance sur le volume d’air dV balayé horizontalement. Alors le travail ΔPdV reçu par les lèvres décroit et l’oscillation s’arrête.
Pour que la fréquence de jeu augmente (note plus aigüe), le débit acoustique dans l’embouchure doit prendre de l’avance par rapport à la pression. Cependant la différence de phase de ces deux grandeurs, par rapport à la fermeture des lèvres, est limitée. Par conséquent, un raidissement trop important des lèvres fait sauter la fréquence de jeu sur la résonance de colonne d’air suivante.

Activités de recherche à Safran Tech en Ultrasons pour les contrôles, par Mathieu Ducousso (Safran Tech)

2019
11
06

Je présenterai au cours de ce séminaire différentes activités de recherche en acoustique que je mène à Safran Tech et avec des partenaires académiques pour essayer d’améliorer les contrôles. L’accent sera mis sur les travaux où la génération acoustique est réalisée par laser, du régime thermo-élastique au régime ablatif. Les ondes utilisées et résultant de cette génération laser peuvent être guidées ou de volumes, dans des régimes linéaires et non-linéaires. Ainsi, des applications des ondes de Lamb à vitesse de groupe nulle (ZGV) et des ondes de choc [1] seront présentées. Quelques études réalisées à l’aide de sondes multiéléments seront aussi présentées. [2] 

References
[1] M. Ducousso, S. Bardy, Y. Rouchausse, T. Bergara, F. Jenson, L. Berthe, L. Videau, N. Cuvillier, Quantitative evaluation of the mechanical strength of titanium/composite bonding using laser-generated shock waves, Appl. Phys. Lett., 112 (2018) 
https://doi.org/10.1063/1.5020352
[2] M. Ducousso, A. Dalodière, A. Baillard, Evaluation of the thermal aging of aeronautical composite materials using Lamb waves, Ultrasonics, 94 (2019)
 https://doi.org/10.1016/j.ultras.2018.09.014

Optimizing geometry of acoustic waveguides and mechanical media , par Giannis Brouzos (LAUM / Physics Department of Athens)

2019
11
12

Optimization and optimal control are tools of great importance in case one tries to achieve a specific target. Optimizing the geometry of acoustic waveguide setups with resonators we achieve perfect transmission, absorption or directed input-output operations. Optimally controlling the stiffness of a topological mechanical spring-mass chain we successfully transfer a localised edge mode from one end to the other in times shorter than the period of the mode.

Immortalizing the acoustics of cultural buildings, par Alejandro Bidondo (Universidad Nacional Tres de Febrero, Buenos Aires)

2019
09
25

EXCEPTIONNELLEMENT, SEMINAIRE UN MERCREDI A 14H

General description:

Immortalizing is to perpetuate something in the memory of man over time, and in this context is to perpetuate the acoustics, the very sound of the areas of cultural significance such as concert halls, theaters, auditoriums and outstanding spaces in digital format, to be used in the future in cultural, multimedia, architectural activities, virtual and augmented reality, among others.
What did Notre Dame Cathedral sound like before it burned down? And the Opéra Royal de Versailles? And Opéra national de Lorraine in Nancy? And La Sainte Chapelle? What could we learn and perpetuate from these architectural works? If a room were to be restored after several decades of operation, what would be the status of the room to be restored? Many of these spaces were characteristic of an era, of a culture, of a way of thinking. With current technology and knowledge, would it be possible to record the sound, acoustics of current emblematic spaces for future use and use?
Time degrades absolutely everything, and generations to come receive cultural legacies permanently, and then merge them with their own, creating new versions of them, some knowledge, memory, and new activities for the well-being and evolution of the human being.

The conditions, the state of the Concert Halls, Theaters, Auditoriums and Outstanding Spaces, great holders of culture in terms of music, word, architecture, painting, sculpture, writing, lighting and decoration, are slowly diluted and degraded with their use and the passage of time, in silence, ..., until disappearing or mutating into something different than the original sense.

This project aims to record a moment in the history of each emblematic space for universal culture. Technically, the register will contain all the acoustic characteristics of the spaces, not including a particular sound source.

This information can later be used by artists and scientists to simulate the sound of their own sound sources as if they were within that space, in addition to allowing studies and technical analysis on each of the rooms.

This research team will be in charge of the sound and visual record, and the processing of acoustic responses and reports, as well as the multimedia edition of what is recorded in documentary format.

Is proposed the Ministry of Culture to be the repository of the recorded data and the acoustic - architectural reports in relation to the information collected in each room.
Finally, the information obtained will allow the production of research papers, which may be presented at international conferences, compiled in textbooks and scientists, for various disciplines.

Techcnical description:

The room impulse response (RRI) contains all the information about it, as long as it is linear and invariant in time. This is the case of architectural spaces, if only a brief period of their history is considered.

This project aims to register, with modern measurement techniques, the three-dimensional RRIs that characterize most of the seats within the chosen spaces, taking into account approximated polar radiation patterns, of the possible sound sources to be reproduced in the corresponding scenarios.

Recordings will take into account not only the use of sound stimuli recommended in standards and recommendations, but also musical instruments and voices to obtain other scientific data.

The work team must consist of at least ____ Senior Acoustic Engineers, Sound Engineers or Professionals related to the specialty researchers, ______ Junior researchers, 4 musicians, and 3 people for visual registration, including the producer, the cameraman and a technician.

The basic technical equipment, that is to say microphones, computers, sound interfaces, sound sources and video cameras, must travel with the team, from location to location, being able to rent other accessories in each place to visit.

The Rooms and spaces chosen may be, initially, within the French territory. This will allow joining efforts between different regions, cultures, ministries, governments and work teams, in order to record, analyze and perpetuate an instant in the history of world culture.


titre à venir, par Anthony Larcher (LIUM)

2019
12
17

résumé à venir

L’analyse de bifurcations pour étudier la dynamique du système instrument-musicien, par Soizic Terrien (LaMCoS - INSA Lyon)

2019
10
22

Le couple instrument-musicien est un système dynamique non linéaire, capable de produire une grande diversité de régimes sonores : sons périodiques, multiphoniques, voire chaotiques. La production de ces régimes sonores et leur bon contrôle par les facteurs d’instruments et les musiciens relèvent de mécanismes physiques complexes, dont de nombreuses subtilités demeurent aujourd’hui mal comprises.


Les méthodes numériques d’analyse des systèmes dynamiques non linéaires donnent accès a des informations inaccessibles avec des méthodes plus classiques de simulation temporelle. En prenant l’exemple d’un modèle physique de flutes, on montrera que l’analyse de bifurcations donne accès a une cartographie globale des régimes sonores en fonction de paramètres de facture et/ou de jeu. La comparaison entre ces diagrammes de bifurcations et les observations expérimentales permet de mieux comprendre les mécanismes de production sonore, notamment les transitions entre régimes périodiques dans les flutes, et l’apparition de sons multiphoniques.


Dans un second temps, les possibilités qu’offrent les méthodes d’analyse de systèmes dynamiques issues de la communauté des mathématiques appliquées seront illustrées. Les perspectives qu’ouvrent la continuation de bifurcations et la cartographie des bassins d’attraction pour l’étude du système instrument-musicien et l’aide à la facture instrumentale seront notamment abordées.

titre à venir, par Thomas Dehoux (Institut Lumière Matière, Lyon)

2020
01
28

résumé à venir